Testul Viciilor Epistemice (TVE) permite o autoevaluare ce are drept principal scop obținerea unui set de informații relevante celor preocupați de respectarea unor minime standarde ale gândirii în activitatea profesională și în viața personală.
Interesul public al testului este indicat de una din ipotezele cercetării care stă la baza acestuia: persoanele cu un scor mare la acest test sunt mai susceptibile de a fi victimele dezinformării și ale teoriilor conspirației.
Completarea testului poate fi considerată, în sine, un indicator al interesului personal pentru accesul la corecta raportare cognitivă asupra lumii sau la menținerea acesteia.
Testul Viciilor Epistemice (TVE) are la bază rezultatele cercetărilor desfășurate de Marco Meyer (University of York), Mark Alfano (Macquarie University) și Boudewijn de Bruin (University of Groningen, publicate în cadrul articolului The Development and Validation of the Epistemic Vice Scal.
Varianta de bază a testului, realizată de autori în limba engleză, poate fi găsită aici. Pentru utilizarea lui în limba română am solicitat și am obținut acordul autorilor.
Deoarece problema viciilor epistemice are un grad de noutate pentru publicul larg, o scurtă prezentare a acestei abordări poate fi găsită aici.
În cadrul TVE utilizăm (cu acordul autorilor) varianta inițială a testului, tradusă în limba română.
La acesta am adăugat un set de funcționalități adiționale, încorporate în cadrul portalului COGNITEST:
TVE include de asemenea o prezentare intuitivă a informațiilor.
Testul Viciilor Epistemice evaluează următoarele dimensiuni:
a. Procesarea informațiilor:
b. Motivația de a dobândi cunoașterea și înțelegerea:
Conform definiției autorilor testului, „viciile epistemice sunt trăsături de caracter care interferează cu dobândirea, menținerea și transmiterea cunoașterii”.
Din perspectiva atitudinii preventive viciile epistemice fac parte din categoria problemelor cunoașteri ce pot fi remediate.
Din punctul de vedere al interesului pentru utilizarea acestui instrument în vederea remedierii unora dintre comportamentele cognitive ce au un puternic impact social în această perioadă, viciile epistemice trebuie diferențiate de biasurile cognitive, acestea din urmă necesitând soluții dedicate (formarea specifică gândirii critice fiind cea mai bună recomandare).
Toate persoanelor care decid să completeze răspunsurile beneficiază de măsurile specifice de protecție a datelor personale, fiecare dintre cei care completează testul având acces doar la informațiile ce-l privesc, rezultate în urma completării testului.
Persoanele care completează testul pot decide însă să-și facă public scorul obținut prin distribuirea acestuia pe rețelele de socializare, platforma înlesnindu-le această posibilitate.
Testul este bazat pe autocompletare/autoevaluare, împărtășind limitele specifice unei astfel de abordări. Implicarea respondenților este dependentă de dorința acestora de-a adera la valorile specifice ale cunoașterii bazate pe dovezi, această formă de auto-selecție și raportarea afectând distribuția datelor. Rezultatele individuale obținute sunt relevante doar în măsura în care respondenții oferă răspunsuri oneste. Comparațiile prezentate sunt relevante doar în măsura în care persoanele care efectuează testul răspund în mod onest la întrebările acestuia.
Punctajul bun nu garantează obținerea cunoașterii în toate demersurile cognitive, ci indică absența riscurilor specifice viciilor epistemologice. Erorile cognitive pot avea multiple cauze.
TVE poate indica existența unor probleme generale și poate identifica tipul inadecvării. TVE nu poate însă înlătura problemele identificate, pentru asta fiind nevoie de conștientizarea lor urmată de forme specifice de pregătire. Răspunsurile primite sugerează corecțiile posibile, fără a oferi însă forme specifice de pregătire în atingerea acestor obiective.
Viciile evaluate în cadrul TVE nu acoperă întreaga scală a viciilor epistemice (ex. maleabilitatea excesivă).
Deoarece studiile care stau la baza elaborării testului au fost efectuate pe subiecți ce aveau minim vârsta de 18 ani, testul ar putea să nu fie relevant pentru persoanele care nu îndeplinesc această condiții.
Identificarea oportunității utilizării acestui instrument de evaluare cognitivă a fost făcută în baza cercetărilor desfășurate în cadrul grantului Gândirea critică în mentalul societății românești contemporane. Câteva soluții pentru dezvoltarea gândirii critice a studenților și elevilor, finanțat de Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați.
Coordonator:
Membrii echipei: